اخبار و مصاحبه
شماره : 34186
۱۱:۲۹ ۱۳۹۲/۶/۲۱
حاکمیت احکام الهی در نگاه مقام معظم رهبری توام با حکومت حکام مردمی است

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در نظر مقام معظم رهبری حاکمیت احکام الهی توام با حکومت حکام مردمی است و با این تعبیر حکومت اسلامی هم بعد الهی و هم بعد مردمی دارد.


گروه سیاسی:

 

علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اشاره به اینکه رهبری در بعد کلان مدیریت، ارائه راهبرد و رهبری راهبرد است، گفت: اصولا دو نوع رهبری وجود دارد، یک گروه معتقد به تدبیر، مدیریت و نظم‌بخشی در جهت توسعه مادی است و در مقابل دیدگاهی که به توسعه مادی توجه می‌کند اما هدفش دستیابی به تعالی معنوی است.

صدرا افزود: دیدگاهی که مقام معظم رهبری به مسئله هدایت نظام اسلامی دارند از نوع دوم است و در تفکر معظم‌له مدیریت علاوه بر تعاریف متداول مسئولیت تربیت را هم بر عهده دارد.

وی در توضیح موضوع تربیت گفت: مهمترین مسئله برای این‌که یک رهبر بتواند مسئولیت تربیت را بر عهده بگیرد این است که اول خودش به خودسازی رسیده باشد و بعد به ساختن مردم اقدام کند که این نگاه به رهبری مصداق رهبری دینی و اخلاقی است.

صدرا با اشاره به اینکه راهبری مقام معظم رهبری مبتنی بر اصول اخلاقی است، گفت: در مقابل رهبری مقام معظم رهبری وقتی به دیگر رهبران دنیا نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود رهبری آنها حالت مکانیکی دارد و ارتباط معنوی بین رهبران و مردم خیلی موجودیت ندارد.

 علیرضا صدرا:
رهیافت حکومت اسلامی می‌تواند بنیادین‌تر از مسائل ظاهری و مکانیکی باشد و در دیدگاه مقام معظم رهبری، رهبر نقش امامت و ولایت دارد و هدایت جامعه را بر عهده دارد و با این اوصاف نقش مردم و یا مأمومین پر‌رنگ می‌شود

وی خاطرنشان ساخت: پیروان رهبری مادی برای رهبر، عالم بودن و راهنما بودن را ملاک نمی‌دانند اما مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه در بعد مدیریت سیاسی کاملا مسلط هستند به عنوان رهبر معنوی مردم ایران و مسلمانان جهان به خوبی ایفای نقش می‌کنند.

مدرس علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص اینکه مقام معظم رهبری حکومت اسلامی را مایه سعادت نوع بشر می‌دانند گفت: حکومت اسلامی یک رویکرد است و می‌تواند چند رهیافت داشته باشد.

صدرا با اشاره به اینکه رهیافت در یک حالت می‌تواند ظاهری باشد گفت: در این حالت رابطه مردم و حاکم رابطه ظاهری است یعنی حاکم قوانین اجرا می‌‌کند و مردم هم در حدودی که قوانین اجرا می‌شود از حاکم تبعیت می‌کنند.

وی به حالت دوم رهیافت حکومت اسلامی اشاره کرد و گفت: در مقابل این حالت می‌تواند رویکرد اسلامی باشد اما رهیافت ولایی باشد یعنی حکومت ولایی است و ما در دیدگاه شیعه این موضوع را داریم.

صدرا در بیان حکومت ولایی از دیدگاه شیعیان گفت: در دیدگاه شیعه امامت یک شان مهم است و ما معتقدیم امامت مثل قلب و مغز در بدن است.

وی گفت: رهیافت حکومت اسلامی می‌تواند بنیادین‌تر از مسائل ظاهری و مکانیکی باشد و در دیدگاه مقام معظم رهبری، رهبر نقش امامت و ولایت دارد و هدایت جامعه را بر عهده دارد و با این اوصاف نقش مردم و یا مأمومین پر‌رنگ می‌شود.

 در نگاه مقام معظم رهبری
رهبر سرپرست مردم است اما بر خلاف دیدگاه غربی ها، رهبر سیطره بر مردم ندارد، مردم خودگردان هستند اما به خود واگذاشته نیستند و مجبور هم نیستند. 
 

صدرا با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به ولایت گفت: رهبر سرپرست مردم است اما بر خلاف دیدگاه غربی ها، رهبر سیطره بر مردم ندارد، مردم خودگردان هستند اما به خود واگذاشته نیستند و مجبور هم نیستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نظر مقام معظم رهبری حکومت اسلامی تعبیر می شود به ولایت فقیه یعنی رویکرد آن حکومت اسلامی است، رهیافت ولایت فقیه است اما راهبرد جمهوری اسلامی است، یعنی همان مردم‌سالاری دینی که به تعبیر معظم‌له حاکمیت احکام الهی توام با حکومت حکام مردمی است و با این تعبیر حکومت اسلامی هم بعد الهی و هم بعد مردمی دارد.

خبرگزاری قرآنی ایران

©2023 . All Rights Reserved